Persoonlijk parfum bij Café Parfumé

Zonnige vrijdagen in augustus zijn niet bedoeld om te werken, zei een wijze vrouw ooit. Zo gezegd, zo gedaan. Twee weken geleden kneep ik er dus een volledige vrijdagmiddag tussenuit met mijn goede vriendin Evelyn. Zonder vast plan fietsten we naar ’t stad (als je in Sint-Amandsberg woont, is dat Gent), waar we als vanzelf bij het Paard van Troje belandden. Door de nieuwe boeken bladeren, zaaaalig. Een cappuccino drinken met een stapeltje vers leesvoer naast je, I love it!

Na een lange koffieklets wandelden we daarna naar het François Laurentplein, waar ik weleens een plattekaastaartje haal bij Les Tartes de Françoise. Maar die dag stapten we binnen bij Café Parfumé, aan de andere kant van het plein. Ik kende het niet, maar Evelyn wist me te vertellen dat je daar je persoonlijke parfum kan uitkiezen. Ze kreeg er een cadeaubon voor van een andere vriendin, dus besloten we die te gaan inruilen.





Café Parfumé is gevestigd in een sfeervol herenhuis, waar zachte, lekkere geuren je tegemoet waaien zodra je de deur opent. Naast parfums van het merk In Fine, kan je er ook allerhande zepen en geurkaarsen kopen, een soort verwencadeautjeswinkel dus. Toch is het niet het soort shop waar je zomaar wat komt rondkijken, of dat gevoel had ik niet. Omdat de ‘parfumdegustaties’ in de winkel plaatsvinden, zou dat misschien ook niet zo aangenaam zijn. Nu konden we in alle rust geuren uitproberen en opschrijven welke we lekker vonden, wat op zich al een soort verwennerij was. Alles is hier wel een beetje gericht op die ‘beleving’: van de persoonlijke service en de uitgebreide introductie tot de tijd die je krijgt om te degusteren. Dat je parfumvoorkeur ook iets zou zeggen over je persoonlijkheid (je krijgt een fiche met persoonlijkheidskenmerken mee bij het parfum dat je kiest) is voor een nuchtere mens als ik een stap of vijfendertig te ver. Maar goed, er is nagedacht over marketing en de bijhorende storytelling. Dat mag.




Ik had geen cadeaubon maar mocht de hele degustatie mee volgen: ruiken aan porseleinen kopjes – elk met een ander nummer en een andere geur – om via eliminatie tot een selectie te komen van vier geuren, die vervolgens werden uitgetest op onze kleren. Evelyn koos uiteindelijk de nr.32 Pacific, toevallig een geur die ik ook had geselecteerd. Zelf ging ik zonder parfum naar huis: er was er geen enkele die ik écht goed bij me vond passen, daarvoor roken ze iets te intens. But heysmaken verschillen, dus laat dat je vooral niet tegenhouden om eens langs te gaan. Al is het maar voor de experience

Labels: , ,