Maison D: culinaire ontdekking in Ronse

Er zijn een paar redenen waarom ik al eens graag naar Ronse ga. Mijn allerliefste broer woont daar, er staan fantastische art decohuizen en ik werd er vorige zomer verliefd op het schattigste paar sandaaltjes ooit voor Kato … in de solden dan nog wel!* 
Ook het Textiel Innovatie Centrum is er een bezoek waard en als juwelenontwerpster Elisabeth Leenknegt er ‘Jong Bloed’ (met jong designertalent) voorstelt in haar atelier ben ik er graag bij.

Sinds vorig weekend heb ik een nieuwe reden om regelmatig eens naar Ronse te trekken: een culinaire ontdekking bovendien! In een oude dokterswoning vind je er Maison D. Superlekker, top prijs-kwaliteitverhouding, mooi en sfeervol interieur … Kortom, een aanrader. 



Wij aten er het Petit D-menu. Dat bestaat uit drie gangen. Starten deden we met zalm met knolselder, pruimen en rode ui. Daarna was er eend met wintergroenten, zoals raapjes en aardpeer. Eén klein puntje van kritiek: de aardpeer was erg gepeperd, een beetje té voor mij. 


Afsluiten deed ik met het “From Belgium with love”-dessert. Gastvrouw Delphine vertelde dat het nagerecht geïnspireerd werd door de perenboycot van Rusland. (Remember de Bond-film ‘From Russia with Love’.) Leuk gevonden, en vooral zéér lekker: peer en chocolade, in allerhande vormen. Andere tafelgenoten kozen de kaas en waren daarover ook lyrisch. 


Bij de thee/koffie kwam nog een bordje met een resem hapjes. Maar ik kon al geen pap meer zeggen. 

Een aanrader dus! 


Ter info:  prijs menu Petit D: 35 euro (excl. dranken), aangepaste wijnen: 15 euro pp. www.maison-d.be

*Het kinderkledingwinkeltje, Le Jardin de Juliette, waar ik de sandaaltjes voor Kato vond, heeft nu nog enkel een outlet in Ronse, maar als je dan toch in de buurt bent, rijd je gewoon even naar Oudenaarde voor de gewone shop.


Labels: ,