Ma en Ik: nieuw (lunch)adres in Sint-Amandsberg

Het gaat de goede kant op met mijn nieuwe hometown Sint-Amandsberg. Want na Clouds in my Coffee, de tofste koffiebar van de Dendermondsesteenweg, is er nu ook Ma en Ik, een gloednieuw eet- en koffiehuis in de Aannemersstraat, uitgebaat door moeder en dochter. Ik ging er afgelopen donderdag lunchen met mijn lieve ex-collega Stille Bliksem, en amper een week na de opening zat de zaak al stampvol. Heel groot is het er niet, maar gezien de locatie – middenin een woonwijk - toch een beetje een verrassing. Blijkbaar zaten er wel meer Sint-Amandsbergenaren te wachten op wat meer ‘city’ in de suburbs.
Op de kaart staan pasta ( één veggie, één met zelfgemaakte gehaktballen), soep, drie salades, verschillende belegde boterhammen en sandwiches met kaas, hespenworst en péparé voor de kindjes. Je kan ook hapjes vooraf bestellen, en op zaterdag is er keuze uit een zoet of een hartig ontbijt. Mijn lunchdate bestelde de quiche van de dag met spinazie, ik ging voor een boterham met gerookte zalm, rucola, frisse spread, komkommer, kerstomaten, rode ui en preischeuten. De Feelgood cloudy lemon die ik erbij bestelde, verscheen meteen aan tafel en was een meevaller: een frisse en niet te zoete citroenlimonade.
De boterham met zalm was rijkelijk belegd met véél verse gerookte zalm en frisse groentjes, zowel op de boterham als ernaast in de vorm van een slaatje. Ook over de quiche aan de overkant niets dan goeds: vers, lekker klaargemaakt en goed gekruid.


En een minpuntje? Emilie, die er toevallig diezelfde dag met een ander gezelschap zat te lunchen, vond de koffie achteraf wat tegenvallen. Mijn espresso (geserveerd met een lekker stukje brownie) was gelukkig wel sterk genoeg. Mij zien ze dus zeker terug, al is het alleen maar om die spaghetti met zelfgemaakte gehaktballen eens uit te proberen.

Labels: , , ,