De smaak van échte krieken



Handmade is hip, maar soms is het ook gewoon lekker. Zo proefde ik vorig jaar voor het eerst de ‘kriek- en rode besconfituur’ van Wildiers: een bedrijfje uit Haacht dat zijn confituren en konfijten nog op een ambachtelijke manier maakt in koperen ketels. Daar doen ze maximum 3 kg fruit per keer in, zodat het minder lang moet koken.
En of je dat verschil proeft. Het was láng geleden - ik denk sinds de tijd dat mijn oma confituur maakte van krieken uit den hof – dat ik nog eens echte krieken proefde in een potje confituur. Eigenlijk vind ik de confituur van Wildiers zelfs nog een tikje lekkerder, want hij smaakt een pak minder zoet. Dat geldt trouwens ook voor de andere variaties die ik proefde (woudvruchten, rode bessen, en aardbei/rabarber). Een aanrader als je net als ik geen fan bent van de overdreven zoete, industrieel bereide confituren uit de supermarkt.

De confituren van Wildiers zijn in Gent onder meer verkrijgbaar bij Noten- en Fruitboetiek De Kouter.