Proeven van Liens lichte klassiekers


Dacht ik te weten wat ik zoal binnenspeel op een dag, maar nee. 970 kcal zitten er in een portie lasagne. In één portie, en ik werk er meestal twee naar binnen. Verse lasagne, daar eet je toch zo veel van als je kan? Maar dat mag dus niet, want het blijkt de oorzaak van mijn probleemzones. Nog eentje: stoofvlees met frietjes en mayonaise zijn goed voor 1475 kcal. Bij de gedachte alleen voel ik de zones in kwestie verder uitzetten.
Toch moet ik volgens Lien Willaert niet op dieet. Want – je voelt me al komen – ze heeft een nieuw kookboek uit waarin ze alle klassiekers uit onze keuken omtovert tot een lichtere versie: Liens lichte klassiekers. Ik kreeg het vorige week cadeau op de boekvoorstelling, en mocht tegelijkertijd proeven van haar magere vol-au-vent, lichte lasagne en gezonde slaatjes (voor de chocomousse paste ik, een mens moet ook niet overdrijven). In haar versie van vol-au-vent zitten amper 300 kcal in plaats van 545 kcal en de lasagne, daar zitten er nog 410 in. En ik moet toegeven: de lasagne van Lien is écht lekker. Pittig en met veel kruiden en groenten, zo eet ik hem graag. Alleen moest ik wel even wennen aan het kippengehakt dat ze gebruikt. Maar als je dat weglaat eet je vegetarisch en krijg je nog minder calorieën binnen.
Je mag er trouwens zeker van zijn dat alle lichte bereidingsmethoden in het boek 100% gezonde alternatieven zijn, want alles werd gecontroleerd en goedgekeurd door Food2Know, een onderzoekscentrum rond voeding van de UGent. Allen naar de horecashop voor een zakje wit poeder dus. Want Lien maakt in vrijwel elk gerecht gebruik van het bindmiddel Xantana, een wondermiddeltje van Ferran Adrià waarmee je 500 kcal aan bloem en boter bespaart. Een halve portie old school lasagne, daar doen we het voor!

Labels: ,